Khamis, 30 Ogos 2012

OBI ONE KENOBI 6~


Assalamualaikum..














~~~~~~~~
Obi One Kenobi..kalau dah lama ikut blog ni..mesti tau kisah Obi yg kuat semangat..


Obi dilahirkan di blkg umah..dijaga ibunya Selebet yg agak liar..tak tau pun mana tempat disoroknya..sedar² Obi jatuh longkang..terkial² hampir lemas..mujur laa dengar..cepat² slmtkan dan mandikan ngan air suam..bila dah kering..bg semula pada ibunya..sbb ibunya taknak duk dlm umah..nak pegang pun susah..

Tak sampai 5 minit masuk umah..dgr bunyi anak kucen menjerit..tengok²..si Obi dah terkulai kat mulut kucen jantan..ya Allah..leher Obi berlubang..nyawa² ikan..sedihnya ati..bawak masuk umah..sambil tu doakan dia kuat semangat..juga doa kalau sampai sini ajalnya..biar laa dia pergi..



Kuasa Allah melebihi segalanya..bertarung nyawa hampir 5 jam..baru berkesempatan bawa dia pegi klinik..sblm tu letak minyak gamat jer..kena isi borg..tak tau nak letak nama aper..kawan yg minat citer Star Wars suh letak nama Obi One Kenobi..

Doktor kata tipis harapan Obi ni nak idop..darah pun byk kuar..dia cuma bg ubat tahan sakit..bawak balik umah..Obi tido jer..susu pun tak minum sbb tak dapat tangkap Selebet..sudahnya bg minum susu formula jer..mujur dia nak minum..pagi esoknya..Obi nampak segar sket walau nampak dia sakit sgt..kuat sungguh semangat dia..

OBI BERSAMA IBUNYA..:)

Hari berganti hari..nampak Obi makin sihat..syukur Alhamdulillah..tapi kaki blkg tak bleh gerak..sejuk sgt kaki dia..selalu urutkan biar perjalanan darah lancar..walaupun kaki blkg takleh gerak..Obi heret jugak bila dia main..bertambah syukur..bila Selebet tetiba menjinakkan diri..dia sendiri nak masuk umah bila dgr sore Obi..

Bila Obi dijaga ibunya..dia makin cepat sihat..kaki blkg pun makin kuat..dari takleh gerak langsung..Obi gagahkan juga..lama² Obi bleh berjalan tegak walau senget sedikit..kuatnya semangatmu Obi..


Akhirnya Obi pulih..walau jalan senget sket..Obi bebas berlari ke sana sini dgn gembira..kini Obi telah dewasa..ibunya pula ntah kemana..namun idup Obi tak slalu gembira..awal tahun aritu..Obi selalu kejang² badannya..mungkin kesan dari digigit kecik² dulu..sbb hobinya suka memanjat..slalu sgt Obi terjatuh bila tetiba ototnya kejang..sedih rasa melihatnya..kekadang sampai terkencing²..sian Obi..tentu sakit sgt..maaf laa..Kakak tak mampu nak ubatkan..yang Kakak mampu..hanya ubatkan luka kaki kamu jika ader yg terluka..


Paling sedih bila Obi jatuh longkang..kalau dalam seminggu tu..mmg tak sah kalau dia tak jatuh longkang..pasti ader..kalau tak skali..2x..kalau tak 2x..3x..kesian dia..sampai dia dah redha tiap kali nak dimandikan..penah juga..masa balik kampung..balik umah jer..tengok selut longkang dah kering kat badan Obi..dugaan idop kamu Obi..tabah laa wahai sayang..

video

Bulan lepas..sorg teman menawarkan diri utk menjaga Obi..katanya ingin cuba rawat Obi..mungkin ader ubatnya..terima kasih banyak² wahai teman..terharu rasanya..tak tau bila Obi akan dijaganya..mungkin dalam masa terdekat ni..dan bila ini terjadi..kiranya takder ubat atau sukar menjaganya..Obi bleh balik ke wilayah shomeyshayang ni bebila masa jer..moga segalanya dipermudahkan..InsyaAllah..Aminn..