Sabtu, 21 Julai 2012

MARI MENJAHIT ;p~



Assalamualaikum..


Dari kecik dah biasa tengok mak menjahit..masa tu mesin yg pijak tu..punya laa asik..tiap kali mak menjahit jer..mesti duk tepi mesin..ader jer yg nak ditolong..mula² mmg mak laa layan..lama² keje jadik lambat..mak pun rimas laa..dah tu mak kata..esok dah keje..beli mesin jahit sendiri kalau nak sgt menjahit..kikiki~


Bila naik skolah menengah..mesin lak rosak..masa tu dah reti laa jugak menjahit pakai tangan..masa tingkatan satu kalau tak silap..penah laa buat bekas pensel..jahit tangan jer...pakai sampai hancur..ahaha..pastu..mcm² benda laa yg dijahit..suka mereka²..syok bila hasil keje siap dan bleh guna..ehehe~


Tahun pertama keje..dapat beli mesin jahit singer..Alhamdulillah..sampai gak hajat nak menjahit..kikiki~blajar buat baju kurung ngan member..jadik tapi tak selesa..blajar lagi..tapi tak selesa jugak..lama²..nanti² laa blajar..sudahnya sampai skang tak jadi²..keh³ ;p


Tak penah blajar pun jahit menjahit ni..tu laa..nak kata minat sgt..biasa² jer..nak kata hobi pun..biasa² jugak..cuma aktiviti menjahit ni..datangnya tak diundang..perginya tak dihalang..ahaha..;p


Macam baru² ni..jahit langsir utk skolah sbb langsir dah lama tak tukar..lagipun langsir kat atas tu dah koyak masa angin kuat..ditiup angin tersangkut kat kipas..mujur laa takder aper²..bila dah jahit langsir baru..langsir yg lama tu biasanya simpan jer..bila mud menjahit datang..langsir lama tu laa mangsanya..mcm² bleh buat..kan²?




Haa..ni laa mesin jahit yg dibeli 11 tahun yg lepas..masih elok lagi..syukur..:)
Pagi tadi..lepas sahur..tetiba dapat idea nak buat sesuatu ngan langsir lama..terus potong² kain..



Sebelum jahit..kena jahit tepi dulu..ini mesin jahit tepi member serumah ni..dia pun suka menjahit..sbb Kakak dah ader mesin jahit..dia beli mesin jahit tepi ni..jadi leh guna sesama..


Mesin jahit ni..letaknya kat tepi tingkap..bila malam atau ari gelap..susah nak menjahit sbb membelakangkan lampu..kalau siang..mmg senang laa nak menjahit..tapi sbb mud menjahit waktu subuh..mmg tak bleh nak sabar..terpaksa guna lampu henpon..baru laa jelas..ahaha ;p 


Taraaa..dah siap dah..kaver cage utk shomey²..bukan aper..slalu kalau bawak dalam cage..kucen ni takut² tgk org len..


Jadi kena tutup ngan kain atau towel..bila dah ader benda alah ni..mudah laa keje..hik²


Takder laa kemas sgt..maklum laa bukan terer pun..tapi ok laa..Otek kata kalau jual pun laku ni..hakhakhak ;p~