Selasa, 28 Jun 2011

KENANGAN DEDULU~


Assalamualaikum..

Mmg dari kecik suka sgt ngan haiwan² ni..teringat dulu²..selain kucen..tak kira laa aper aper jenis haiwan pun..sumer nak dibuat main..bila dikenang²..ader yg lucu..kejam..bodo pun ader..ahaha..
Dulu kat kampung mmg bersepah ayam..biasa laa bela sereban..skang jer dah tak bela..dulu² mmg tak penah makan ayam daging pun..nak mkn ayam jer sembelih..sedap sgt rasanya dr ayam skang..ehehe..


Paling tak bleh lupa..kisah anak ayam..kalau dah byk ayam..tentu laa ader anak² ayam kan..tak tau laa nape..bila ader anak ayam baru menetas..mesti nak main..kompem laa ibu dia marah..ingat lagi ader ibu ayam ni..punya laa kedekut nak pegang anak dia..slalu kena patuk ngan ibu dia..satu ari dapat tangkap anak dia..kita buli anak dia..biar ibu dia makin hangen..jahat giler kan..

Satu lagi kisah anak ayam yg tak bleh lupa..kisah anak ayam botak..kiut giler rupanya..geram..umah kat kampung ader tiang..jadi ayam slalu duk bawah umah..kita pun slalu main kat bawah umah..ahaha..alkisahnya..anak ayam tu baru menetas..ader laa dalam 7 ekor..dalam byk² tu ader sekor yg botak..geramnya nak pegang nak cium..

Memula tenung jer..pastu dapat peluang kejar laa anak ayam tu..biasa laa ayam bila dah kena kejar..mesti laa lari bertempiaran..ntah mcm mana dalam kejar si botak tu terpijak sekor adik-badik dia..kuar isi perut..sedihnya..terus ambik dia..sian dia mati atas tapak tgn..nangis jgn cakap laa..sampai bengkak² mata..nyesal sgt kejar anak ayam tu..rasa mcm pembunuh jer..jenuh mintak maaf kat dia ngan mak dia..

Bila anak ayam tu dah takder..terus masuk umah carik kain..balut laa mayat anak ayam tu..pegi kat bawah pokok manggis..gali tanah pastu tanam..pacak laa kayu 2 batang buat mcm batu nisan..siap baca fatihah segala..sepanjang upacara tu mmg tak brenti laa nangis..sedih pilu nyesal bercampur²..lama jugak laa nak ilang perasaan tu..tetiap ari mmg ziarah kubur anak ayam tu..

Dalam sebulan..baru ilang sket sedihnya..tapi lepas kejadian tu..mmg dah taubat agaknya..tak penah dah nak kejar anak² ayam..mesti ibu² ayam yg ader anak rasa tenteram dan aman bahagia..

Sekian terima kasih.
~~~~

MORAL : Jgn kejar anak ayam..nanti terpijak.. :(