Jumaat, 29 April 2011

KERANA SEEKOR KUCEN~



Assalamualaikum..

Kawan² nak dengar citer tak? Kalau nak sila angkat kening sebelah..hak³..Ok laa..bukan dengar..baca jer yer..hik²..

Pada suatu ari..kakak pegi kenduri..malam² lak tu..sorg² lak tu..jalan kaki lak tu..ekeke..kejadiannya ari sabtu lepas..siangnya sibuk dgn shomey²..pagi mandulkan Dimas ngan Dion kat Setapak..bawah program Snip (KTAJ)..terima kasih Pak Ngah sbb tolong antarkan.. :) 

Tengahari pula menerima kunjungan tetamu yg sama² anta si manje kat Setapak tadi..terima kasih buat Lola,Aisyah juga Umi yg sudi datang ke rumah.. :) Petang pula..lepas ambik shomey² kat Setapak..singgah sebentar kat umah PM..melawat si manje Umi..Jojo yg sakit..sedap air bandung selasih PM tau.. ;)

Pulang ke rumah dalam pukul 6 petang..terima kasih Umi antakan kakak balik..ehehe..terus bereskan hal shomey² sumer..lepas Isyak..terus rilek² sambil tgk tv..tetiba rasa mcm ader perkara yg blum selesai..Alamak!! baru teringat..kawan satu keje ajak kenduri..alaa..penatnya rasa..tapi kawan dah ajak lama dah..tak elok pulak tak pegi..bkn jauh pun..

Nak taknak..siap laa jugak..kawan serumah tak pegi sbb balik kampung..takper laa pegi sorg²..tgk jam pukul 9.30 mlm..cepat² kuar..kang abis lak laksa..ahaha~ teringat menu kwn bgtau aritu..ader laksa..mmg peberet..tu yg pegi tu..ekeke~

Bila kunci pagar..terus jalan laju²..bukan aper..Adinda sibuk pulak ngikut..pusing blkg ader lagi..pastu terpaksa berhenti sambil bertempik..pegi balik umah..kang kakak lempang kang!!
Ha..baru Dinda berenti bila kena marah camtu..baru senang ati nak pegi..risau kang ilang pulak dia..

Sampai²..tetamu tgh makan..jumpa kawan..pastu rilek jap..sambil melepaskan lelah..hik²..pastu carik laksa..segan pegi kenduri sorg² ni..takper laa..org bukan kenal pun..carik kusi mengadap umah org..depan tu ader 2 3 org budak tgh makan nasik..sebelah bebudak tu ader makcik² rancak bersembang sambil makan..bestnya ader kawan..

Lantak laa..makan cepat..cepat balik..baru  makan 2 3 suap laksa..budak kat depan ni dah bgn..tgh sedap² makan..tetiba ader sekor kucen naik kat kusi sebelah..alaa siannya..lapar yer..takkan nak bg laksa..mata terpandang kat pinggan bebudak kat depan..ader seketul ayam..dah separuh..tapi bleh laa utk kucen ni..ambik bg kat kucen..gembira rasanya dapat bg shomey ni makan..

HEI!! APER AMBIK AYAM TU..CUCU AKU NAK MAKAN LAGI LAA..TADI DIA PEGI KENCING..JAP LAGI DIA TURUN..DIA NAK MAKAN LAGI..erkkk!! rasa nak luruh jantung kena sergah camtu..tgh org ramai lak tu..err..err..mana nak sorok muka ni..takper²..kaver kaver..terus bangun..maaf yer..saya tak tau..ingatkan dia dah abis makan..nanti saya ganti..cakap kat makcik tu laa..yg geramnya..masa kita cakap tu..dia teruskan bebelan dia sampai tak tau aper butirnya..

Ishh geram jer rasa..takper laa..sambil cepat² abiskan laksa..jenuh pulak nak mkn..dah laa sudunya kecik..serba tak kena jadinya..eee geramnya..yg makcik tu pulak asik jeling jer..orang lain pun asik pandang jer..rasa nak larik pecut jer balik umah..abis jer laksa..terus bgn gi carik ayam..mujur bersepah lagi lauknya..ader lak ikan keli bakar..ambik jugak..ambik ayam dua ketul..pulangkan ayam kat makcik..tahan sabar lagi bila makcik tu tanya..HAA..NAK BUAT APER PULAK AYAM NI..jadi jawablaa..saya ganti ayam cucu makcik tadi..ish!! sabar²..dah laa cakap mcm petir!..pastu terus sambung mkn ikan bakar ngan ayam goreng..tgk!selera lagik makan tu..tgk perut laa beb! ahaha~

Sambil makan tu layan laa perasaan..tertanya²..agaknya mungkin ader buat salah siang tadi..tu yg dapat balasan..ekeke..kucen tadi pun ntah kemana peginya..hanya kerana seekor kucen dapat malu camni..takper laa..peringatan..lain kali lebih ati²..ehehe..tgh layan perasaan..tetiba dgr pulak suara makcik tadi..ish! mmg menusuk jiwa suara dia..ekeke..dia panggil cucu dia makan..cucu dia taknak pun..cucu dia nak main kejar² ngan kawan² dia..

Terus tgk makcik tu..makcik tu siap marah² n paksa cucu dia makan..dia suapkan cucu dia..ader laa cucu dia mkn 2 suap..pastu cucu dia larik main jauh²..sudahnya dia sendiri yg abiskan..hmmm..mcm² laa..ekeke..tak lama tu kawan datang duk sebelah..dia tanya..ok tak? jawab laa ok jer..benda kecik jer pun..dia pun bisik laa..makcik tu mmg perangai camtu..tetiap taun pegi aji..tapi kalau menegur org mcm org buat salah besar.. 

Sembang² ngan kawan..makcik tu bangun nak balik..dia salam kawan..dia pun salam kakak..ehehe..ntah laa kenapa..mata ni asik tgk jer makcik tu..makcik tu berjubah..bertudung labuh..jalan pakai tongkat..sebelah lagi cucu yg pimpinkan..terdetik dalam ati..moga kakak sentiasa diberi kesabaran..taknak jadi mcm makcik tu..Amin..

Sedih tak citer kakak?