Jumaat, 29 April 2011

TUNGGAL~



Assalamualaikum..


Ini Chew..dulu Chew ader Yoda dan Intan..tapi keduanya telah pergi..kini Chew anak tunggal..


Ini Black..sgt rentung..ekeke..bukan keturunan kucen blkg umah ni..ditemui menangis sendirian dlm longkang sewaktu nak pegi makan bersama Lola,Aisyah dan Umi..sgt kasihan..maaf kiranya kakak pisahkan kamu dari mama kamu..Black juga tunggal..


Ini Seri..anak kepada Dewi dan Montel..dulu berlima..sayangnya 4 telah pergi..kini Seri tunggal..


Skang Chew sudah ader teman bermain..Black n Seri..tapi tak bleh biarkan mereka main lama²..abis lunyai dikerjakan Chew..


Sket masa lagi..Chew dah bleh duduk luar..2 3 ari ni dah ajar dia duk luar dalam sejam dua..nampak mcm ok..lagipun kat luar byk kawan bermain..:)


Seri si kecil ini..tak aktif sgt..harap dia panjang umur..selalu kena belasah dgn si Black..jadi kena asingkan dorg..kalau tak lembik dikunyah Black..


Bila nak bg susu..kena kurung Dewi dlm kandang..kalau tak..tak dibaginya anak² minum..mujur dia nak susukan Black..moga shomey² tunggal sumer panjang umur dan sihat selalu..


KERANA SEEKOR KUCEN~



Assalamualaikum..

Kawan² nak dengar citer tak? Kalau nak sila angkat kening sebelah..hak³..Ok laa..bukan dengar..baca jer yer..hik²..

Pada suatu ari..kakak pegi kenduri..malam² lak tu..sorg² lak tu..jalan kaki lak tu..ekeke..kejadiannya ari sabtu lepas..siangnya sibuk dgn shomey²..pagi mandulkan Dimas ngan Dion kat Setapak..bawah program Snip (KTAJ)..terima kasih Pak Ngah sbb tolong antarkan.. :) 

Tengahari pula menerima kunjungan tetamu yg sama² anta si manje kat Setapak tadi..terima kasih buat Lola,Aisyah juga Umi yg sudi datang ke rumah.. :) Petang pula..lepas ambik shomey² kat Setapak..singgah sebentar kat umah PM..melawat si manje Umi..Jojo yg sakit..sedap air bandung selasih PM tau.. ;)

Pulang ke rumah dalam pukul 6 petang..terima kasih Umi antakan kakak balik..ehehe..terus bereskan hal shomey² sumer..lepas Isyak..terus rilek² sambil tgk tv..tetiba rasa mcm ader perkara yg blum selesai..Alamak!! baru teringat..kawan satu keje ajak kenduri..alaa..penatnya rasa..tapi kawan dah ajak lama dah..tak elok pulak tak pegi..bkn jauh pun..

Nak taknak..siap laa jugak..kawan serumah tak pegi sbb balik kampung..takper laa pegi sorg²..tgk jam pukul 9.30 mlm..cepat² kuar..kang abis lak laksa..ahaha~ teringat menu kwn bgtau aritu..ader laksa..mmg peberet..tu yg pegi tu..ekeke~

Bila kunci pagar..terus jalan laju²..bukan aper..Adinda sibuk pulak ngikut..pusing blkg ader lagi..pastu terpaksa berhenti sambil bertempik..pegi balik umah..kang kakak lempang kang!!
Ha..baru Dinda berenti bila kena marah camtu..baru senang ati nak pegi..risau kang ilang pulak dia..

Sampai²..tetamu tgh makan..jumpa kawan..pastu rilek jap..sambil melepaskan lelah..hik²..pastu carik laksa..segan pegi kenduri sorg² ni..takper laa..org bukan kenal pun..carik kusi mengadap umah org..depan tu ader 2 3 org budak tgh makan nasik..sebelah bebudak tu ader makcik² rancak bersembang sambil makan..bestnya ader kawan..

Lantak laa..makan cepat..cepat balik..baru  makan 2 3 suap laksa..budak kat depan ni dah bgn..tgh sedap² makan..tetiba ader sekor kucen naik kat kusi sebelah..alaa siannya..lapar yer..takkan nak bg laksa..mata terpandang kat pinggan bebudak kat depan..ader seketul ayam..dah separuh..tapi bleh laa utk kucen ni..ambik bg kat kucen..gembira rasanya dapat bg shomey ni makan..

HEI!! APER AMBIK AYAM TU..CUCU AKU NAK MAKAN LAGI LAA..TADI DIA PEGI KENCING..JAP LAGI DIA TURUN..DIA NAK MAKAN LAGI..erkkk!! rasa nak luruh jantung kena sergah camtu..tgh org ramai lak tu..err..err..mana nak sorok muka ni..takper²..kaver kaver..terus bangun..maaf yer..saya tak tau..ingatkan dia dah abis makan..nanti saya ganti..cakap kat makcik tu laa..yg geramnya..masa kita cakap tu..dia teruskan bebelan dia sampai tak tau aper butirnya..

Ishh geram jer rasa..takper laa..sambil cepat² abiskan laksa..jenuh pulak nak mkn..dah laa sudunya kecik..serba tak kena jadinya..eee geramnya..yg makcik tu pulak asik jeling jer..orang lain pun asik pandang jer..rasa nak larik pecut jer balik umah..abis jer laksa..terus bgn gi carik ayam..mujur bersepah lagi lauknya..ader lak ikan keli bakar..ambik jugak..ambik ayam dua ketul..pulangkan ayam kat makcik..tahan sabar lagi bila makcik tu tanya..HAA..NAK BUAT APER PULAK AYAM NI..jadi jawablaa..saya ganti ayam cucu makcik tadi..ish!! sabar²..dah laa cakap mcm petir!..pastu terus sambung mkn ikan bakar ngan ayam goreng..tgk!selera lagik makan tu..tgk perut laa beb! ahaha~

Sambil makan tu layan laa perasaan..tertanya²..agaknya mungkin ader buat salah siang tadi..tu yg dapat balasan..ekeke..kucen tadi pun ntah kemana peginya..hanya kerana seekor kucen dapat malu camni..takper laa..peringatan..lain kali lebih ati²..ehehe..tgh layan perasaan..tetiba dgr pulak suara makcik tadi..ish! mmg menusuk jiwa suara dia..ekeke..dia panggil cucu dia makan..cucu dia taknak pun..cucu dia nak main kejar² ngan kawan² dia..

Terus tgk makcik tu..makcik tu siap marah² n paksa cucu dia makan..dia suapkan cucu dia..ader laa cucu dia mkn 2 suap..pastu cucu dia larik main jauh²..sudahnya dia sendiri yg abiskan..hmmm..mcm² laa..ekeke..tak lama tu kawan datang duk sebelah..dia tanya..ok tak? jawab laa ok jer..benda kecik jer pun..dia pun bisik laa..makcik tu mmg perangai camtu..tetiap taun pegi aji..tapi kalau menegur org mcm org buat salah besar.. 

Sembang² ngan kawan..makcik tu bangun nak balik..dia salam kawan..dia pun salam kakak..ehehe..ntah laa kenapa..mata ni asik tgk jer makcik tu..makcik tu berjubah..bertudung labuh..jalan pakai tongkat..sebelah lagi cucu yg pimpinkan..terdetik dalam ati..moga kakak sentiasa diberi kesabaran..taknak jadi mcm makcik tu..Amin..

Sedih tak citer kakak?





Khamis, 28 April 2011

CHEW SAYANG~



Assalamualaikum..


CHEW SAYANG SUNYI~

CHEW SAYANG TIADA TEMAN ~

CHEW SAYANG SAKIT MATA~

CHEW SAYANG BOSAN SENDIRIAN~

MUJUR ADER MAMA MILA~

MUJUR MAMA MILA ADER MAINAN TANPA BATERI~

MUJUR MAMA MILA SENTIASA MENEMANI~

MUJUR MAMA MILA SELALU DISISI~

CEPAT BESAR YER CHEW SAYANG.. :))


MAMA MILA~



Assalamualaikum..


SAYA SUKA TIDO~


TAPI SAYA PENGAWAL YG CEKAP~

JUGA PEMBULI YG BERJAYA~

EH! BUKAN BULI..GURAU² MANJE JER~


SAYA KENA PASTIKAN KEADAAN SELAMAT UTK
ANAK SAYA~


BERTUAH CHEW ADER MAMA YG PRIHATIN MCM SAYA
KAN..HIK²~


DUIT BLEH CARIK..NYAWA ANAK TAKLEH NAK BELI~


BETULKAN? ;)


ARGHH! BOSAN LAA CAKAP JER..TIDO LAGI BEST!


Khamis, 21 April 2011

ALAN SUDAH PULANG~

Assalamualaikum..

Shomey² blkg baru lepas makan..makan awal sket sbb ari nak ujan..sesambil tu pesan kat dorg suh carik Alan..sian Alan tak mkn lagi arini..pagi tadi dah cari serata ceruk..sambung pulak pkl 3 ptg tadi..carik kat blkg..sumer umah dijenguk..sumer longkang ditelek..takder pun Alan..

Carik kat depan pulak..pusing satu blok..tgh panas..tak jumpa jugak..balik umah rasa pening kepala..agaknya berjalan tgh panas tadi..eleh! manjanya takleh kena panas konon..takper..terus bawak mandi..lega rasanya tapi ati tak lega..

Sampai laa ptg Alan tak balik²..tgk kat blkg sumer dah terbaring kekenyangan..harap² jugak terpandang Alan..tapi takder..pegi depan..duduk kat pintu depan..sblm ni tak penah pun nak duk situ..ntah..tetiba rasa nak duduk..sesambil tgk luar..nampak pulak kilat..nak ujan lebat ni..tak sedap jer rasa ati..

Nampak mama Jerung kat bawah buaian..tempat lepak dia seharian..cakap ngan Jerung..ujan nanti berteduh kat tepi sini..tetiba dengar Jerung memanggil²..dia jalan menghala ke pagar..dalam ati cakap ader laa yg ditegurnya tu..terus abaikan mama Jerung..

Sembang² ngan kawan..tetiba dgr suara halus berbunyi..terus tgk kat pintu..Ya Allah..Alan rupanya..kamu dah balik sayang..rasa nak melompat jer tgk Alan ader depan mata..agaknya Jerung yg bawak anak dia balik sini..Terima kasih Ya Allah..buat Jerung juga..juga buat teman² yg mendoakan Alan..Alhamdulillah.. :)

LAPAR

Alan tersesat agaknya..lepas makan terus diciumnya sumer adik abang juga mamanya di blkg..sumer kerumun Alan..agaknya bertanya ke mana Alan pegi seharian tadi.. :))

DI MANA ALAN?

Assalamualaikum..

Alan takder..tak tau pegi kemana..subuh tadi masa bukak pintu blkg..rasanya ader..pastu tadi dlm pkl 8..bg dorg sarapan..tak nampak bayang pun..nak carik kena setelkan keje dulu..


Tadi dalam pukul 10..baru carik Alan..tak jumpa jugak..risaunya..mana laa Alan pegi ni..biasa tak berenggang ngan sumer kawan² baik dia ni..rata ceruk dah carik..tapi tak jumpa juga..sesat ker dia..doakan Alan balik yer teman².. :(




EKIN~



Assalamualaikum..


Ini Ekin..nama penuh Nurul Asyikin.. ;p


Anak Anggun yg paling bongsu..juga adik kepada Azam +  Amy  + Along..


Ekin + Along + Amy..tak brape mesra alam..mungkin sbb waktu babynya tak duduk dlm umah mcm Azam + Aman + Alan + Awan..


Sbb tu susah nak ambik pic manje² Ekin dan abang² yg lain..


Tapi skang tak seliar dulu..dah bleh dipegang²..


Mujur bleh pegang..ader masa tu bleh pandang² jer..:)

~~~~~

P/S--> Along dah takder..mungkin antibodinya tak kuat melawan cuaca yg tak menentu kebelakangan ini..kini tinggal 6 budak 'baik' sajer..moga kamu aman di sana sayang..

Rabu, 20 April 2011

PANAS~



Assalamualaikum..


Bila ari panas..


Budak² baik berteduh kat bawah pangkin..


Takut kulit jadi gelap..


Abang pun berteduh dipangkin tepi sana..


Nak bukak mata pun tak bleh..


Gatal pulak..time² panas camni laa kutu nak kuar..


Aman buat aper situ?


Panas² pun nak main yer..


Dulang pun kena letak kat pangkin..kang garing lak makanan.. hik²


Takper laa panas pun..cepat sket kamu sumer baik selsema kan sayang.. :))