Jumaat, 29 Oktober 2010

MONTEL~

              
                            Assalamualaikum..




MONTEL MASA KECIK2


MONTEL




                        Montel masa kecik mmg montel..Montel anak si Jerung..masa Jerung beranakkan Montel..Montel ader kembar..bkn Mentol tau namanya..namanya Snow..


video



                         Jerung beranak kat atas tempat simpan barang..kat blkg umah jiran..aku nak ambik tak dpt sbb atas tu berjaring..aku takut anak dia jatuh sbb tempat tu tinggi..kalau jatuh mmg akan terus masuk longkang..jangkaan aku betul2 terjadi bila 2 3 minggu lps tu..Snow jatuh longkang..aku dgr jer bunyi anak kucen terus kuar..Snow dah tercungap2 dlm longkang besar yg sememangnya segala sisa2 makanan sumer umah mengalir kat situ~~~ 



                      Aku ambik Snow pastu mandikan ngan air suam..minyak2 susah nak tanggal..hidung snow kuar lendir2..siap mandi aku ambik kotak letak kat dapo..dgr nafasnya mcm org athma..aku carik Jerung suh jaga anak dia..aku tgk jerung kat atas tempat simpan barang tu lagik..aku takder pilihan aku ambik tangga..aku ambik kayu..aku bukak jaring yg jiran aku pasang tu guna kayu..haa terus ranap..terbukak dah..aku terus tarik Montel bwk turun..jaring tu aku betulkan semula ala kadar jer..soriii tak sengaja.. ;)



                       Aku bawak Montel masuk umah,letak dia kat Snow..Montel bunyik kuat barulaa mak dia nak masuk..Jerung terus jilat Snow sampai kering..tapi takder respon..hanya nafas jer yg bunyi..aku tak sampai ati..aku bwk gi spital..doktor kata paru2 dia dah masuk kuman+air longkang..doktor bg ubat..aku balik dgn ati tak senang..



                          Sampai umah aku bg Snow kat Jerung..aku tgk muka Jerung cam sayu jer..aku bg ubat pd Snow..Snow dpt selsema+batuk n berkahak..bila berhingus+berkahak dia tak dpt nak menyusu..aku bg minum susu formula jer..lps minum bg ubat plk..2 3 ari lepas tu..aku dgr Snow bunyik..slow jer..aku tgk idung dia dah takder hingus..Alhamdulillah..



                         Snow dah boleh menyusu..tapi tak membesar mcm Montel..dlm 3 minggu duduk dlm jagaan aku n Jerung..aku tgk kaki Snow makin lama makin kurus+sejuk..badan tak besar2..terdetik jgk kat ati..agaknya tak lama umurnya si Snow ni..dan esoknya..mmg aku tak sangka bila aku jenguk dlm kotak..aku tgk badan Snow dah tinggal separuh..dr kepala sampai pinggang dah takder..sedihnya aku..Jerung nape mkn anak ni?? aku lepuk2 Jerung..



                       Mcm2 aku pikir..kata org ibu kucen akan makan anak dia yg sakit..mungkin betul laa kata org tu..hmmm..redha ajer laa..sumer yg jadi dah tertulis..


OBI N MONTEL

                        Skang Montel dah besar..dan dia tak tau pun yg dia ader kembar..





                       Harap Montel ceria slalu bersama teman2 yg lain.. :))

                    
                     

Rabu, 27 Oktober 2010

WAWA DAN MILA~

                          
                            Assalamualaikum..


WAWA
                      Wawa..satu2nya kucen yg kaler oren kat blkg umah ni..sesat kat blkg umah..aku nampak dia mengekor kucen aku si Tuah..kesian sbb baby lagi..aku ambik bwk masuk umah..bulunya panjang..ekornya kembang..hepi rasanya dpt kucen bulu kembang.. :)

 

              
                      Tunggu2 jgk kot ader jiran2 tanya pasal kucen yg hilang..takder pun..jadik Wawa kini sah jadi milik aku..ehehe~ Susah rupanya memula nak jaga kucen bulu kembang ni..bulu2 kena sikatkan..sbb mak dia mungkin tak sempat nak ajar..hik2..



                        Lama2 bila dah besar sket..baru laa Wawa pandai bersihkan diri..tapi tak lama pastu dia dpt kurap+fungus..bulu2 badannya luruh..bila dah baik..bulu2 Wawa tumbuh semula..tapi tak brape panjang mcm sblmnya..cuma ekor yg kekal kembang mcm pom2.. 




KARMILA ROSMAH AYU@MILA

                     Ini Mila..nama sebenar Karmila Rosmah Ayu.. ;) ..Mila anak yatim..ibunya mati kena langgar kat depan umah ni..masa tu Mila kecik lagi..


MILA

                      Mila dah 3 kali beranak..tapi anak2 dia sumer tak sempat besar..baru2 ni Mila beranak lagi..ader sekor yg hidup..tapi kesian anaknya ilang ntah kemana.. :( kesian sgt tgk dia panggil2 anaknya..harap lps ni Mila dpt anak lagi..



                       Wawa n Mila ni kapel.. ;) kekadang baik sesangat..kekadang gaduh2 manje..



WAH!! BUSUKNYA BAU TELINGA KO WAWA..


                       Sepetang bersama Wawa n Mila..dua2 ni suka gurau..lucu kalau campak2 batu kecik kat dorg..memasing gedik..



                          Wawa ader tahi lalat manis kat bibir.. :)



                       Suka gaduh pun iyer..maklum laa kucen jantan..tgk laa muka calar balar..




DLM GAMBAR NAMPAK ENSEM..KAT LUAR BAPAK COMOT





MILA DTG NAK GADUH

MILA NAK KUNYAH WAWA

WAWA DAH NAK MENYERAH KALAH

PURA2 PENGSAN! AHAHA~




 

Jumaat, 22 Oktober 2010

AJAK~

               
                     Assalamualaikum..

                  Ajak si bujang manje..tak suka jln merata..bukak pintu blkg, garenti nampak mukanya..




AJAK


AJAK N MONTEL..CAK!!







                   Bulan 9 aritu Ajak demam+selsema..beli ubat kat kedai haiwan tak baik2 jgk..nak bwk gi spital mengelupur taknak masuk bakul..sudahnya bwk yg lain sbb memasing dah berjangkit demam+selsema..mintak kat doktor ubat lebih sket..doktor tak bg..katanya suh bwk sumer..jenuh laa aku nak angkut berbelas2 ekor yg tak sihat kat blkg tu..fulus pun kena lebih jgk tu..ish2..satu hal nak angkut bknnya sumer bdk2 blkg tu mesra alam..



                  Bawak 2 ekor gi spital..Montel n Gegirl..Ajak dah nyorok mana ntah..doktor kata bg mkn ubat utk 2 ekor ni utk seminggu..jgn bg yg lain2..nanti tak cukup ubat utk Montel n Gegirl..Aku angguk tanda tak setuju sebenarnya..



                        Sampai umah aku terus pegi blkg..aku kuarkan sumer ubat yg ader..bg kat kucen2 yg demam n selsema..puas ati walaupun tau ubat tu cukup utk 2 ari jer..aku doa moga memasing cepat baik..esoknya bg lagi..bersin2 dah kurang..cuma Ajak n Gegirl yg tak bgn..melepek tak bertenaga..Montel dah aktif kehulu kehilir..Alhamdulillah..


MONTEL N AJAK

                        Kawan kata try bg air kelapa..aku beli kelapa kat tepi jln..balik umah aku kupas kelapa tu..sket punya payah daa..;)
Aku paksa sumer minum..ader yg nak termuntah..ader yg mmg muntah..yg muntah aku bg lagi skali..nak bg baik kan..yg lebihnya aku plk yg minum..




                     Esoknya..agak membahagiakan..masing2 dah bertambah baik..KECUALI Ajak+Gegirl+Anje..nak bwk gi spital tak berkesempatan+fulus kekurangan..sudahnya aku tawakal..aku bukak peti es..ambik panadol soluble..aku potong 4 bahagian..pastu 1 bahagian aku rendam dlm setgh cawan air..pastu aku bg 0.4 ml kat ajak..0.2 ml kat Gegirl n Anje..ni cubaan berani mati..dlm ati Allah jer yg tau..betapa takutnya aku kalau jd aper2 yg tak elok lps aku bg ubat ni..








                  Malam tu brape kali aku jenguk kat tingkap..tgk memasing baik2 ajer..aku tgk langit..byk bintang..lega rasanya..biasanya bintang byk tandanya ujan takkan turun..dlm bulan 9 aritu..kerap sgt ujan..mungkin sbb tu kucen2 tak brape nak sihat..tapi takder laa aku salahkan ujan..ujan tu kan rahmat..:)  Dan arini sumer shomey2 kat blkg umah ni baik2 ajer..Syukur Alhamdulillah..terima kasih Ya Allah~  

Selasa, 19 Oktober 2010

LAWATAN SAMBIL BELAJAR~ ;P (17.10.2010)

                    
                        Assalamualaikum..
              Tanggal 17 bulan 10 tahun 2010 aku join gi lawatan..;))
Best sangat..dah lama nak pegi..mujur Cik Marie baik ati nak ambik n anta aku balik..kalau tak..tak merasa laa aku nak pegi teratak PM tu..tentu aku tgk pic jer mcm Cik SS..;P ..(pssstt jgn maraa haa..)


CIK MARIE N CHIKA..
                  Amboiiii!! kan men lagik Cik Chika..camni laa cara kalau nak kis kucen tau..hik2

 
SAPER NI..CUBA TEKA? ;)

SAPER NI? ;)


HAA! NI SAPER PULAK..ehehe~ ;)

SI PUTIH NI SAPER PUNYA?


ERR..ERR..INI PLK SAPER? Ehehe~


KALAU NAK TAU..ADER 8 EKOR SUMERNYA KALAU CAMPUR NGAN BAYANG2..HIK2

NI SAPER? KUCEN NI DUDUK ATAS APER? :)

DORG MKN APER?

YANG DEPAN TU NAK PEGI MANA?

NI POKOK APER?

APER GUNA POKOK NI?




                  Sila jwb sendirik yer..ehehe..dah abis dah...Sekian terima kasih..;))